Maritieme sector
De maritieme maakindustrie is van grote waarde voor Nederland waterland. De concurrentie met het buitenland is echter groot. Nederlandse scheepswerven moeten opboksen tegen buitenlandse werven die staatssteun krijgen van hun eigen regering. Dat is erg nadelig voor onze concurrentiepositie. De sector heeft een maritiem herstelplan gepresenteerd en verdient steun daarbij.
Concreet:
- De garantieregeling scheepsbouw moet blijven bestaan.
- Het Rijk moet investeren in innovatie en verduurzaming van schepen en aandrijvingen. Dat geldt voor de kustvaart, maar ook voor de binnenvaart, de kottervloot en marineschepen.
- Het varen onder de Nederlandse vlag moet aantrekkelijker gemaakt worden, onder meer door de komst van een maritieme autoriteit en door uitbreiding van de tonnageregeling en de afdrachtvermindering zeevaart voor offshore werkschepen.
- Bij investeringen in de Nederlandse marine en de bouw van onder meer fregatten moeten zoveel mogelijk Nederlandse bedrijven betrokken worden. Versterking van de productiecapaciteit voor de marine bij Nederlandse bedrijven als Damen is van strategisch belang gelet op de geopolitieke ontwikkelingen.
- De vloot van de Rijksrederij is aan vervanging toe. De SGP wil voortvarende uitvoering van het vlootvervangingsprogramma met inzet op innovatie en nauwe betrokkenheid van de Nederlandse maritieme sector.
- De SGP zet zich in voor verbreding van de sluis bij Kornwerderzand en de komst van een maritieme servicehaven bij Urk.
- In het MIRT-onderzoek voor de binnenhaven bij Werkendam worden ook de plannen voor een nieuwe insteekhaven en kade-uitbreiding meegenomen.
Terug naar overzicht
Lid worden
Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?
Doneren
Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.
Werk mee
Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.