Leraren

Onderwijs kan alleen bloeien als scholen en leraren voldoende ruimte krijgen om hun werk te doen, in samenspraak met ouders. Het is niet de bedoeling dat de overheid scholen en leraren voor de voeten loopt. De overheid moet de neiging onderdrukken om scholen de les te lezen en leraren voor te schrijven hoe het onderwijs het beste gegeven dient te worden. Goed onderwijs begint met vertrouwen in de kracht van leraren.

Leraren die de ruimte krijgen, moeten die ruimte natuurlijk ook goed weten te benutten. Scholing van leraren verdient daarom de hoogste prioriteit. Voor bijscholing en omscholing moeten moet voldoende mogelijkheden en middelen beschikbaar zijn. Voor zij-instromers moet voldoende financiële ondersteuning beschikbaar zijn, zodat ook via de route het lerarentekort verminderd kan worden. De inspectie toetst of scholen voldoende werken aan de bevordering van de bekwaamheid van het personeel. De overheid ondersteunt initiatieven van de beroepsgroep om te werken aan professionalisering en een sterke vertegenwoordiging.