Kunst

Kunst en cultuur spelen een belangrijke rol in de samenleving. Toch is de zorg voor kunst en cultuur niet in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van de overheid. Kunst en cultuur moeten gedragen worden door de samenleving zelf. De SGP vindt daarom een kernpunt van het cultuurbeleid dat subsidies zoveel mogelijk verstrekt worden aan instellingen die in belangrijke mate ook eigen inkomsten genereren.

Monumentenzorg verdient bijzondere aandacht van de overheid. Monumenten geven een belangrijk beeld van de bijzondere geschiedenis van Nederland en nemen vaak een belangrijke plaats in binnen de voor iedereen toegankelijke openbare ruimte. Ons erfgoed moet daarom goed onderhouden worden. De ondersteuningsregeling moet eerlijke kansen en meerjarig zekerheid bieden aan eigenaren. Dat geldt zeker voor grote monumenten waarvan de instandhouding moeilijker door particulieren te dragen is.