Infrastructuur

Aanleg

We staan op de Rijkswegen meer in de file dan ooit. Tegelijkertijd zijn grote infra-projecten in de ijskast gezet, omdat het Mobiliteitsfonds is uitgekleed en ‘stikstof’ voor problemen zorgt. Om Nederland bereikbaar te houden, moeten deze infra-projecten uit de ijskast. Dat betekent dat investeringen in het Mobiliteitsfonds nodig zijn. 

Concreet:
  • De SGP wil investeren in nieuwe aanlegprojecten, zoals aanpak van de knooppunt Hoevelaken en A1/A30, verbreding van de A2 Deil-Vught, A15 Papendrecht-Gorinchem en A27 Houten-Hooipolder. Zo nodig moeten deze gepauzeerde projecten gefaseerd opgepakt worden. 
  • Onder meer de N35 in het oosten van het land moet een volwaardige autoweg worden. 
  • Er is meer financiering van infra-projecten vanuit de waardeontwikkeling van nabijgelegen vastgoed nodig en mogelijk. 
  • Er wordt snel in beeld gebracht wat de kritieke schakels in onze infrastructuur zijn voor transport van defensiematerieel, zodat beschikbare (Europese) middelen hiervoor snel en gericht ingezet kunnen worden.  
  • Ook voor verbetering van het spoornet zijn investeringen nodig, met name in het noorden van ons land. De SGP wil de aanleg van de Nedersaksenlijn doorzetten. In het masterplan voor de Lelylijn wordt de variant ‘opwaardering van bestaand spoor’ meegenomen, zodat op basis van de beschikbare middelen de beste keus gemaakt kan worden voor betere bereikbaarheid van het noorden van het land. 
Instandhouding

Bruggen, viaducten en sluizen komen aan het eind van hun levensduur. Rijkswaterstaat kan de onderhoudsopgave niet bijbenen, waardoor de risico’s op storingen en stremmingen sterk toenemen. Op initiatief van de SGP is er een meerjarenplan instandhouding gekomen. De uitvoering moet voortvarend en met meer budget opgepakt worden.  

Concreet:
  • Naast geld zijn een programmatische aanpak, samenwerking met het bedrijfsleven, inzicht in technische data en innovatie nodig.  
  • Het Rijk draagt zijn steentje bij aan vernieuwing van bruggen met belangrijke provinciale N-wegen zoals de Rijnbrug en de Zeelandbrug. 
  • De Tunnelwet wordt aangepast om bij storingen zo lang als verantwoord mogelijk gebruik te kunnen blijven maken van tunnelbuizen, inclusief doorsteekmogelijkheden van de ene naar de andere weghelft.  







Terug naar overzicht

Lid worden

Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?

Doneren

Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.

Werk mee

Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.