8 maart 2016

De EU als dichtbegroeid oerwoud

Zeus

Vz. In de Griekse mythologie was Europa de aantrekkelijke prinses die door Zeus werd geschaakt.

Zeus was echter al getrouwd, met Hera. Europa was dus Zeus' second love. En daar komen vroeg of laat altijd problemen van. Vandaag wordt Europa door velen eerder afgeschilderd als lelijke, valse koningin dan als knappe prinses. Waar komt die hartstochtelijke euroscepsis vandaan?

Misschien wel omdat velen prinses Europa vooral zijn gaan associëren met schimmigheid en intriges, waardoor zij door de bomen het bos niet meer zien.

Woud

De EU als bos. Beter gezegd, de EU als dichtbegroeid oerwoud.

Een woud vol majestueuze woudreuzen.

De Europese lidstaten.

Helemaal in de top, het bladerdak, zijn deze woudreuzen innig verstrengeld.

De Europese instituties.

In die toppen leven machtige en trotse mensapen.

De Europese leiders.

Daaronder, in elk van de woudreuzen, krioelen miljoenen kleinere bosbewoners.

De Europese burgers.

Ze leven in hun eigen boom, maar zijn allen onderdeel van het woud.

En tussen die bomen, op de donker-bemoste bospaden, bespeur ik allerlei activiteiten. Transport, toerisme, uitwisseling op het gebied van onderwijs, zorg…

De Europese Vrijheden.

Het is een oerwoud vol groen en groei en leven. Een drukte van jewelste.

Vandaag zien we een oerwoud waar zoveel gebeurt, dat vanaf de bodem de top niet meer te zien is. Het is een oerwoud dat kraakt onder zijn eigen gewicht.

Sommige bosbewoners kan het woud niet groot en dicht-vertakt genoeg zijn.

Anderen maken zich zorgen over de gezondheid van hun eigen boom nu uit andere bomen de geur van verrotting opstijgt.

Uitdagingen

Voorzitter. De SGP heeft niets tegen oerwouden. Wel is de SGP voor fatsoenlijk bosbeheer.

En het moet gezegd: Europa staat voor grote uitdagingen.

Vluchtelingen komen met honderdduizenden op Europa af. Terwijl veel Europeanen hevig foeteren op Europa, zien anderen hoezeer wij bevoorrecht zijn in dit werelddeel.

Zij zetten hun leven op het spel om hier te komen.

Een nuttige spiegel. Vrede en veiligheid zijn voor ons zo normaal geworden, dat we blijkbaar niet meer beseffen wat we kunnen verliezen.

Voor hen die door oorlogsgeweld van huis en haard zijn verdreven, is barmhartigheid en gastvrijheid geboden.

Tegelijk groeit het besef dat ongeremde instroom onhoudbaar is.

Ook mag de dreiging van potentieel terrorisme niet uit het oog verloren worden. Wie lief is voor de wolven, is een gevaar voor de schapen. Wat vindt de minister van de waarschuwing van NAVO-generaal Breedlove dat er de laatste maanden sprake is van een groeiend aantal terroristen in de asielstroom?

Daarnaast is het goed dat vluchtelingen perspectief blijven houden op terugkeer naar thuis. We helpen de betreffende regio niet door die te laten leeglopen; zeker niet als het gaat om de jonge middenklasse. De ruggengraat van iedere samenleving.

Samenwerking met Turkije en andere landen in de regio is nodig om de leefsituatie in vluchtelingenkampen te verbeteren, maar ook om te voorkomen dat mensen in bootjes stappen en eindigen als drenkeling.

Graag hoor ik in dit licht een nadere appreciatie van de minister inzake de deal die nu met Turkije is gesloten. Wat betreft de SGP is een Turks EU-lidmaatschap verder weg dan ooit. Kan de minister bevestigen dat er op geen enkele wijze gesjoemeld gaat worden met de toetredingsvoorwaarden?

Armeense genocide

Daarnaast roep ik de minister op om in de gesprekken die met Turkije op het vlak van de toetreding worden gevoerd ook uitdrukkelijk de erkenning van de Armeense genocide te betrekken, zoals de Tweede Kamer dat indertijd heeft bedongen via de motie-Rouvoet.

Joods-christelijk

Voorzitter. Graag wijs ik op de grote waarde van verscheidenheid tussen Europese lidstaten. De EU is een samenwerkingsverband van lidstaten, geen federale superstaat.

Helaas heeft de EU vaak een nogal beknottende houding jegens landen als Hongarije en Polen die een geheel eigen visie hebben op de vluchtelingenproblematiek of op het behoud van joods-christelijke waarden en tradities. Ik roep de minister op om die verschillen te accepteren en te waarderen. Wie de eigenheid van de EU-landen verloochent, ontkent de identiteit van Europa zelf.

Joden / Israël

Daarnaast wijs ik op de bescherming van de individuele Europeaan.

Concreet leg ik de vinger bij de positie van de Joden. Antisemitisme neemt nog altijd hand over hand toe in Europa. Te vaak worden joden uitgescholden, bespuugd, mishandeld of bedreigd.

Gebruikt de minister het EU-voorzitterschap effectief om het antisemitisme aan de kaak te stellen? De Tweede Kamer heeft de minister daartoe vorig jaar via de motie-Bisschop expliciet opgeroepen en op welke wijze komt het daar nu van?

Wil de minister tevens bevorderen dat er een eind komt aan die eenzijdige, negatieve Europese gerichtheid op Israël? In het hele Midden-Oosten is er maar één fatsoenlijke democratische rechtsstaat. Eén rechtsstaat waar ook een oud-premier achter de tralies verdwijnt als hij zich schuldig maakt aan corruptie. En uitgerekend dit land, Israël, wordt voortdurend gekapitteld en wordt er door de EU via etikettering een klimaat geschapen waarin het boycotten van Israëlische producten kan gedijen.

Ik begrijp dat er momenteel nieuwe Europese beperkingen worden opgelegd ten aanzien van Israëlische melk, eieren en andere kipproducten. http://www.haaretz.com/israel-news/business/.premium-1.611022 Kan de minister aangeven hoe deze maatregel het vredesproces bevordert?

Wil de minister de opstelling tegenover Israël eens vergelijken met de milde Europese opstelling tegenover Saoedi Arabië of tegenover Turkije? Stel dat Israël net zo hard zou optreden tegenover de Palestijnen als Turkije optreedt tegenover de Koerden, die ook meer autonomie willen. De wereld zou te klein zijn.

Maar ook als ik kijk naar alle financiële steun die de Palestijnen ontvangen, terwijl in het Palestijnse schoolsysteem nog steeds de haat tegenover Israël erin wordt gepompt en door de Palestijnse staatstelevisie zelfmoordaanslagen worden verheerlijkt, dan kan ik de Europese opstelling jegens Israël alleen maar als uiterst hypocriet bestempelen.

Zien de Europese leiders werkelijk niet in dat dit de relatie met Israël onherstelbaar beschadigt en dat de EU op deze wijze haar rol in het Midden Oosten vredesproces ondermijnt? Is het niet bizar dat nota bene Arabische landen - ondanks hun afkeer van Israël - de betrekkingen met Israël aanhalen vanwege de strijd tegen terrorisme en dat Europa met dit soort averechtse maatregelen komt?

Uitdijing

Voorzitter. Terugkomend op mijn eerdere metafoor, leg ik de vinger bij de uitdijing van het Europese oerwoud.

Het Europese taken- en verantwoordelijkhedenpakket groeit maar door. Via initiatieven van de Commissie en andere instanties, maar ook via jurisprudentie van het niet-democratische Hof van Justitie, neemt Europese integratie hand over hand toe.

De SGP pleit voor een kleine, slagvaardige Unie, in plaats van een “ever closer union”.

De SGP is voor samenwerking als het moet. Niet als het kan.

Uitdunning van de kruin en de takken is broodnodig.

Zodat weer lucht en licht neerkomt op die bemoste bosbodem. Zodat eenvoudige bosbewoners de vertakkingen en mensapen daar bovenin weer zien en begrijpen.

Zodat er weer zonlicht valt op die oude, knoestige eik die Nederland heet, omringd door andere bomen, en weer groeit en bloeit in al zijn unieke eigen glorie.

Instroom van het evangelie

Vz. Ooit maakte ook de apostel Paulus een Turks-Griekse oversteek. Op deze wijze stroomde het evangelie Europa binnen. Bovenaan ons wensenlijstje voor de EU staat een hernieuwde doorwerking en instroom van het evangelie in Europa. Alleen dan kunnen feeksen echt veranderen in gracieuze dames met vorstelijk karakter.

Het beste wat Europa kan overkomen, is een herontdekking van de betekenis van beproefde christelijke waarden. Sonst schaffen wir das nícht!